کد مطلب:260326 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:270

گوشه ای از سخنان امام
- شخصی حضرت عسكری را در ایام كودكی در میان جمعی از كودكان دید كه می گرید، اما طفلان دیگر به بازی مشغول هستند. آن مرد پنداشت كه گریه آن بزرگوار به خاطر وسایل بازی است، كه سایر كودكان دارند و بازی می كنند، و ایشان ندارد.

آن مرد روی به امام كرد و عرض نمود: آیا برایتان وسایل بازی بخرم؟

امام فرمود: ای كم خرد! ما برای بازی آفریده نشده ایم. مرد پرسید: پس برای چه خلق شده ایم؟

امام فرمود: خداوند ما را برای علم و عبادت آفریده است.

مرد پرسید: از كجا و چگونه چنین سخن می گویی؟

فرمود: از كلام خدای سبحان و جلیل كه قرآن بدان اشاره فرموده است: آیا گمان می كنید كه ما شما را بیهوده آفریدیم و به سوی ما باز نمی گردید؟ [1] .

- بر تو باد كه در زندگی به میانه روی و اینكه از اسراف بپرهیزی. [2] .

- دو خصلت آدمی است كه بالاتر از آن چیزی نیست، یكی ایمان به خدا و دیگری سود رساندن به برادران است. [3] .

- مبادا! روزی قسمت شده تو را از انجام فرایض الهی باز دارد. [4] .

- چه زشت است مؤمن به چیزی دل بندد كه مایه ی خواری اوست.



[ صفحه 432]



- ستیزه و جدال مكن كه آبروی تو می رود و شوخی منما كه بر تو جرأت می یابند. [5] .

- هر كسی كه به خدا انس گرفت، از مردم وحشت كند.

- همانا برای بخشش، مقداری معین شده است. بنابراین اگر از آن حد زیادتر شد، پس آن اسراف است؛ و برای دوراندیشی نیز حدودی معین می باشد؛ اگر آن نیز از حد معین بیرون گشت، آن ترس است. برای اقتصاد، حدی خواهد بود؛ اگر از حد بیشتر شد بخل است. برای شجاعت حدی است؛ اگر از حد گذشت، آن بی باكی است. [6] .

- سلام كردن به هر كسی كه با او برخورد می كنی و نشستن در پایین مجلس از فروتنی است. [7] .

- وقتی دلها با نشاط بودند، در آنها علم و حكمت قرار دهید و چون بی نشاط و ملول شدند، آنها را وا رهانید و به خود واگذارید. [8] .

- اظهار شادمانی و خوش حالی در نزد افسرده از ادب نمی باشد. [9] .

- فروتنی از نعمتهایی است كه مورد رشك قرار نمی گیرد. [10] .

- خنده ی بی جهت نشان نادانی است. [11] .

- خشم كلید هر شر است. [12] .

- آن كسی كه برادرش را پنهانی نصیحت كند، او را زینت بخشیده است. و آنكه آشكار در برابر دیگران به او پند و اندرز دهد، او را بدنام ساخته است. [13] .

- كافی است كه برای ادب كردن خود از آنچه برای دیگران نمی پسندی؛ دوری كنی. [14] .

- خوبی چهره، زیبایی بیرون و خوبی عقل، زیبایی درون آن است. [15] .

- آن كه در مجلس به پایین تر از مقام خود راضی شود؛ پیوسته خدا و ملائكه بر او درود فرستند تا برخیزد. [16] .

- مرد را به چیزی كه بر او سخت و ناگوار است احترام مكن. [17] .



[ صفحه 433]



- حركت و سیر برای رسیدن به خدای سبحان سفری است كه جز به شب زنده داری امكان پذیر نمی شود. [18] .

- پلیدیها در خانه ای قرار گرفته اند كه دروغ كلید آنها می باشد. [19] .

والسلام


[1] علامة قاضي نورالله شوشتري - احقاق الحق - ج 12 - ص 473.

[2] مدرك بالا - ص 467.

[3] علامه مجلسي - تحف العقول - ص 784.

[4] مدرك بالا.

[5] شيخ عباس قمي - انوار البهية - چاپ مشهد - ص 160 و 161.

[6] محدث قمي - منتهي الآمال - ص 1032.

[7] محدث قمي - انوار البهية چاپ مشهد - ص 160 و 161.

[8] محدث قمي - انوار البهية چاپ مشهد - ص 160 و 161.

[9] محدث قمي - انوار البهية چاپ مشهد - ص 160 و 161.

[10] محدث قمي - انوار البهية چاپ مشهد - ص 160 و 161.

[11] علامه مجلسي - تحف العقول - ص 783.

[12] مدرك بالا.

[13] محدث قمي - انوار البهية - ص 160 و 161.

[14] مدرك بالا.

[15] مدرك بالا.

[16] علامه مجلسي - تحف العقول - ص 780.

[17] مدرك بالا، ص 787.

[18] شيخ عباس قمي - انوار البهية - ص 160 و 161.

[19] شيخ عباس قمي - انوار البهية - ص 160 و 161.